
Slovník technických pojmů
Na stránce naleznete přehled důležitých technických pojmů s jejich vyvětlením. Věříme, že vám tento přehled pomůže k vyřešení dotazů nebo rozšíření přehledu v oboru.
1. Ložiska
Axiální síla působí ve směru osy otáčení ložiska. Axiální ložiska určená převážně pro axiální zatížení mají stykový úhel α > 45°.

Radiální síla působí kolmo na osu otáčení ložiska. Ložiska radiální určená převážně pro přenos radiálního zatížení mají jmenovitý stykový úhel α ≤ 45º.

Kombinované zatížení se skládá ze současně působícího radiálního a axiálního zatížení. Axiální únosnost ložiska je závislá na stykovém úhlu. Čím je úhel větší, tím je větší i axiální únosnost ložiska. Ložiska pro přenos kombinovaného zatížení se nazývají ložiska kombinovaná.

Vůle v ložisku je hodnota délky posunutí jednoho kroužku smontovaného ložiska vzhledem k druhému kroužku z jedné krajní polohy do druhé. Posunutí může být v radiálním směru (radiální vůle) nebo v axiálním směru (axiální vůle).

Klec ložiska neboli vnější ochranná část, kterou jsou vedena zpravidla valivá tělesa. Klec přidržuje tělesa ve vzájemně stejnoměrné vzdálenosti a brání, aby se navzájem dotýkala. Pro ložiskové klece se nejčastěji používají materiály jako ocel a plast.

2. Řemenice
Monoblok s předvrtanou dírou nebo bez díry
U řemenic pro klínové řemeny je standardním provedením řemenice bez předvrtané díry, tzn. s plným středem. U řemenic pro ozubené řemeny je řemenice dodávána se základní předvrtanou dírou. Ploché řemenice se v tomto provedení nedodávají, pouze pro Taper Bush.
Pro pouzdra Taper Lock
Řemenice je upnuta na hřídel pomocí pouzdra. Toto upínací pouzdro s vnějším kuželem, na které se nasazuje řemenice se stahuje dvěma šrouby a zajišťuje řemenici ve správné axiální poloze. Vnitřní díru pouzdra, která je ji vyhotovena včetně drážky pro pero, pak můžete volit z několika průměrů.
Na upínací pouzdro System P
Kuželové pouzdro System P má podobně jako pouzdro Taper Lock již hotový otvor s drážkou pro pero, takže jednoduchým sešroubováním s řemenicí je provedena montáž na hřídeli.
Monoblok bez předvrtání

Pro pouzdro Taper Lock

Klínové řemenice
Klínové řemenice jsou určené pro všechny druhy klínových řemenů i pro násobné řemeny. Provedení podle ISO 4183 (DIN 2211) pro úzké, klasické i řezané klínové řemeny.
Mikroklínové řemenice
Mikroklínové řemenice (drážkové řemenice nebo poly-v řemenice) v profilu PJ, PK, PL a PM jsou základním typem drážkových řemenic. Jejich provedení vychází z normy ISO 9982 (DIN 7867).
Ploché řemenice
Ploché řemenice jsou určené pro přenos výkonu a otáček plochým řemenem. Konstrukce plochých řemenic vychází z normy DIN 111. Nejčastější provedení představují ploché řemenice s oblým povrchem stykové plochy.
Ozubené řemenice
Ozubené řemenice jsou vyráběny pro všechny druhy ozubených řemenů v profilu HTD, STD, CTD, GTR, H.O.T., T a AT, i v lichoběžníkových palcových profilech. Jejich provedení vychází z normy ISO 5294 (DIN 7721).
Ozubené tyče pro výrobu řemenic
Ozubené tyče (ozubené válce) slouží jako polotovar pro výrobu ozubených řemenic. Jsou vyráběny v různých profilech, které odpovídají profilům řemenů.
Pro variátorové řemeny
Řemenice pro variátorové řemeny jsou řemenice s pružně uloženými bočnicemi a s možností plynule měnitelného průměru Dp. Na našem e-shopu nabízíme tyto řemenice od výrobců POGGI nebo SIT.
Průměr teoreticky popisuje polohu roztečné kružnice, která je vždy větší než vnější průměr řemenice. Roztečný průměr lze snadno vypočítat z poměru – P × Z = π × Dp.
Další použité značky: P – Rozteč, De – Hlavový průměr řemenice

3. Řemeny
- h – Celková výška řemene
- b – Šířka řemene, delší základna lichoběžníkového profilu řemene.
- α – Úhel klínového řemene - úhel sevřený pracovními plochami měřený na přímé části řemene v napnutém stavu
- Li – Vnější délka řemene měřená na vnitřní základně řemene v napnutém stavu.
- La – Vnější délka řemene měřená na vnější základně řemene v napnutém stavu.
- Lw=Lp=Ld – Výpočtová délka napnutého řemene v neutrálních vláknech. Neutrální vlákna jsou vlákna průřezu řemene, která zachovávají stejnou délku při deformaci průřezu pøi přechodu řemene z přímočarého pohybu na pohyb kruhový při stálém napětím řemene.
- Le – Efektivní délka řemene
- bw – Výpočtová šířka řemene, šířka řemene v místě neutrálních vláken řemene.

V praxi se většinou setkáváme s nabídkou firem a snahou prosadit své řešení do konstrukce stroje. Dodavatelé se snaží najít aplikace, kde by se dal použít jejich nabízený výrobek. Každá součást má však své maximální technické možnosti a v některých případech použití není reálné.
Kdy není vhodné použít řemen
- Přenášený výkon je velmi vysoký a otáčky velmi malé, např. při 100 kW a 50 ot/min vychází kroutící moment asi 19 100 Nm. To je pro řemenový převod nereálné a je nutno hledat jiné řešení.
- Průměry řemenic jsou malé pro vybraný typ řemenů, např. průměr řemenice 100 mm pro řemeny C/22 nebo SPC. To je pro tyto řemeny příliš malý průměr řemenic a došlo by k poškození řemenů při ohybu. Je nutno použít větší řemenice, jiný druh řemenu nebo jiné řešení.
- Okolní teplota je příliš vysoká, např. více než 150 °C. To je pro materiál řemenů extrémní teplota a řemeny nejsou schopny dlouhodobě těmto teplotám odolávat. V takovém pípadě je nutno použít např. řetěz apod.
- Otáčky a průměr řemenic jsou vysoké, např. průměr řemenice 350 mm a otáčky 3000 ot/min. Zde by vycházela obvodová rychlost 55 m/s. To je pro klínový nebo ozubený řemen příliš vysoká rychlost. Nutno použít plochý nebo drážkový řemen nebo změnit celou konstrukci převodu.
Srovnání použití řemenů dle maximální obvodové rychlosti
- Oplášťované klínové řemeny jsou vhodné pro rychlosti pouze do 35 m/s.
- Klínové řemeny s vnitřním ozubením a s broušenými boky XPZ, XPA, XPB, XPC a ZX, AX, BX, CX mohou pracovat s rychlostí až 50 m/s. Existují aplikace, kdy tyto klínové řemeny pracují i při rychlosti nad 50 m/s, např. u dmychadel až 60 m/s. Je však potřeba provést přesné výpočty, zkoušky a pro převod použít speciální řemenice VTP z tvárné litiny s dostatečným vyvážením.
- Drážkové řemeny mohou pracovat s maximální rychlostí až 60 m/s. Těmito řemeny se s úspěchem nahrazují klínové řemeny v případě rychloběžných pohonů.
- Ozubené řemeny jsou použitelné pro maximální rychlosti podle velikosti profilu 40 až 50 m/s. Speciální typy pro vysokorychlostní převody mohou pracovat až do 60 m/s. U ozubených řemenů je nutné při vysokých otáčkách sledovat hlučnost převodu. Pro nejvyšší rychlosti jsou určeny řemeny s profily STD nebo CTD.
- U speciálních ozubených řemenů CXA, které jsou určeny pro pomaloběžné převody je konstrukcí a materiálem řemenů omezena maximální obvodová rychlost na 25 m/s. Tyto řemeny jsou navrženy pro jiné druhy pohonů než pro přenos nejvyšších rychlostí.
- Ploché řemeny je možno používat podle typů pro maximální rychlosti 80 až 100 m/s. Nevýhodou je však nižší přenášený výkon, vyšší šířka a potřeba vyšších napínacích sil.
Značení klínových řemenů podle normy
- U klasických klínových řemenů je uvedeno písmeno, tj. profil, a číslo, které znamená vnitřní délku v palcích. Dále následuje číslo v milimetrech Li (vnitřní délka).
- U úzkých klínových řemenů je uveden profil a délka v milimetrech Lw (účinná délka).
- U klínových řemenů pro automobily je uveden profil a délka La (vnější délka).
Jak lze nahradit jednotlivé typy klínových řemenů?
Nejpřesnější náhrada jednotlivých řemenů je pomocí přepočtu účinné délky Lw nebo Ld. Jednotlivé řemeny, které jsou značeny jinou délkou, přepočteme na účinnou délku a podle této najdeme vhodnou náhradu v jiném profilu nebo v jiném typu řemenu.
- Přesné dimenzování pohonu, volba správného bezpečnostního faktoru
- Zbytečně nezvyšovat počet řemenů, resp. šířku řemenu
- Použití moderních profilů pro přenos vysokých výkonů
- Nastavení správného předpětí a jeho kontrola
- Provoz v rozsahu jmenovitého zatížení
4. Řetězy
Válečkové řetězy jsou nejpoužívanější řetězy, uplatňující se ve všech oblastech převodů. Válečkový řetěz patří do kategorie kloubových řetězů. Mezi jednotlivými pohyblivými díly jsou přesně definované vůle, které zajišťují správný chod a ohebnost řetězu. Řetěz se skládá z vnitřního a vnějšího článku. Vnitřní článek řetězu tvoří dvě vnitřní destičky a dvě dutá pouzdra, zalisována do destiček. Vnější článek tvoří opět dvě destičky, do kterých jsou zalisovány dva čepy o menším průměru než vnitřní průměr pouzder

Válečkové řetězy jsou nejpoužívanější řetězy uplatňující se ve všech oblastech převodu, především pro pohony s velkým převodovým zatížením a vysokými rychlostmi. Všechny druhy řetězu je možno objednat v provedení s povrchovou úpravou (galvanické pokovení nebo provedení nerezové) všech součástí nebo jen některých dílů.
Jednořadé válečkové řetězy - dle DIN 8187 (Evropské)

Dvouřadé válečkové řetězy - dle DIN 8187 (Evropské)

Třířadé válečkové řetězy - dle DIN 8187 (Evropské)

Dopravní řetězy jsou určeny pro všechny typy dopravníků, transportních a montážních pásů. Na tyto řetězy je možno montovat jakýkoliv typ unášečů.
Dopravní řetězy - dle DIN 8165

Dopravní řetězy - dle DIN 8167, ISO 1977, ČSN 26 0401

Gallovy řetězy slouží pro přenos velké tažné síly při malé obvodové rychlosti - max. do 0,3 m/s. Tyto řetězy možno vyrobit pro použití ve vodě z nerezové oceli.
Gallovy řetězy bez podložek

Gallovy řetězy s podložkami

Slouží pro přenos velké tažné síly při malé obvodové rychlosti - max. do 0,3 m/s. Tyto řetězy možno vyrobit pro použití ve vodě z nerezové oceli.
Pomaloběžné pouzdrové řetězy - dle DIN 8164

Flyerovy řetězy se používají ve velké většině jako tažné nebo nosné. Příklady: nosné řetězy v jeřábech a zdvihacích zařízení stejně jako k držení protizávaží a k přenosu vratných sil.
Flyerovy řetězy LL - dle DIN 8152

5. Maziva a mazací technika
Na označení konzistence (tekutosti) maziva se používá NLGI stupnice , která je normalizovaná v ISO 6743/9, resp. v STN ISO 65 6901.
Penetrace podle STN 65 6307 V 10-1 mm | Klasifikační stupeň NLGI | Starší slovní vyjádření konzistence |
---|---|---|
445 - 475 | 000 | tekutá |
400 - 430 | 00 | polotekutá |
355 - 385 | 0 | velmi měkká |
310 - 340 | 1 | měkká |
265 - 295 | 2 | poloměkká |
220 - 250 | 3 | střední |
175 - 205 | 4 | polotuhá |
130 - 160 | 5 | tuhá |
85 - 115 | 6 | velmi tuhá |
6. Těsnící kroužky - Gufera
Gufera (simmeringy, hřídelové těsnicí kroužky HTK) se používají k utěsnění prostorů okolo rotujících hřídelí. Gufero je uloženo v zástavbovém prostoru a je osazeno těsnicím břitem s pružinkou. Pružinka obepíná břit a zajišťuje správný radiální přítlak. Tímto těsněním je možné od sebe oddělit u rotujících hřídelí dvě kapalná nebo plynná média s malým tlakovým spádem.
Přehled typů
-
Standardní gufera bez prachovky typ A (G)
-
Standardní gufera s prachovkou typ AS (GP)
-
Tlaková gufera typ SY
-
Gufera s pouzdrem typ B
-
Gufera s pouzdrem a výztuhou typ C
-
Gufera bez pružinky typ "O"
-
Gufera s hydrodynamickým žebrováním břitu
7. Silentbloky
Nejběžněji používanými silentbloky jsou standardní typy 1-5. Silentbloky jsou určené k pružnému uložení, tlumení nárazů, aktivní i pasivní izolace kmitů, hlukové izolaci, přenosu sil, ochrannému uložení a podobně. Vysoká úroveň technologie a široký sortiment používaných pryží umožňuje výrobu velmi kvalitních antivibračních dílů s požadovanými vlastnostmi. Silentbloky jsou vyráběny z pryží na bázi NR, SBR a NBR v standardní tvrdosti 55 ShA. Oblast použití silentbloků je téměř neomezená.
Silent bloky nacházejí uplatnění ve všech oblastech průmyslu jako např. v automobilovém, ve strojírenství, dopravních zařízeních, zemědělství, stavebnictví a zdravotní technice.
