Nově jsme sklady na e-shopu i prodejnách rozšířili o více než 3000 druhů ložisek FAG a INA.  

569 427 754
(Po–Pá: 7–16 h)
Ceny s DPH
Česko
Máte dotaz?
Poradna
Váš košík je bohužel prázdný :-(
Váš košík je bohužel prázdný :-(
…není to trochu škoda?
Váš poptávkový košík je bohužel prázdný :-(
Váš poptávkový košík je bohužel prázdný :-(
…není to trochu škoda?
Slovník technických pojmů v e-shopu Matetza

Slovník technických pojmů

Na stránce naleznete přehled důležitých technických pojmů s jejich vyvětlením. Věříme, že vám tento přehled pomůže k vyřešení dotazů nebo rozšíření přehledu v oboru.

1. Ložiska

Co je to axiální zatížení ložiska?

Axiální síla působí ve směru osy otáčení ložiskaAxiální ložiska určená převážně pro axiální zatížení mají stykový úhel α > 45°.

Axiální zatížení ložiska
Co je to radiální zatížení ložiska?

Radiální síla působí kolmo na osu otáčení ložiskaLožiska radiální určená převážně pro přenos radiálního zatížení mají jmenovitý stykový úhel α ≤ 45º.

Radiální zatížení ložiska
Co je to kombinované zatížení ložiska?

Kombinované zatížení se skládá ze současně působícího radiálního a axiálního zatížení. Axiální únosnost ložiska je závislá na stykovém úhlu. Čím je úhel větší, tím je větší i axiální únosnost ložiska.  Ložiska pro přenos kombinovaného zatížení se nazývají ložiska kombinovaná.

Kombinované zatížení ložiska
Jaké jsou vnitřní vůle v ložisku?

Vůle v ložisku je hodnota délky posunutí jednoho kroužku smontovaného ložiska vzhledem k druhému kroužku z jedné krajní polohy do druhé. Posunutí může být v radiálním směru (radiální vůle) nebo v axiálním směru (axiální vůle).

Ukázka vnitřních vůlí ložiska
Co je to klec ložiska?

Klec ložiska neboli vnější ochranná část, kterou jsou vedena zpravidla valivá tělesa. Klec přidržuje tělesa ve vzájemně stejnoměrné vzdálenosti a brání, aby se navzájem dotýkala. Pro ložiskové klece se nejčastěji používají materiály jako ocel a plast.

Ukázka klece ložiska
Piktogram kategorie ložisek

Vyberte si z 23 000 ložisek přímo v e-shopu

Prohlédněte si sortiment ložisek od ZKL, SKF, FAG a dalších výrobců.


2. Řemenice

Jaké existují možnosti upnutí řemenic?

Monoblok s předvrtanou dírou nebo bez díry

U řemenic pro klínové řemeny je standardním provedením řemenice bez předvrtané díry, tzn. s plným středem. U řemenic pro ozubené řemeny je řemenice dodávána se základní předvrtanou dírou. Ploché řemenice se v tomto provedení nedodávají, pouze pro Taper Bush.

Pro pouzdra Taper Lock

Řemenice je upnuta na hřídel pomocí pouzdra. Toto upínací pouzdro s vnějším kuželem, na které se nasazuje řemenice se stahuje dvěma šrouby a zajišťuje řemenici ve správné axiální poloze. Vnitřní díru pouzdra, která je ji vyhotovena včetně drážky pro pero, pak můžete volit z několika průměrů.

Na upínací pouzdro System P

Kuželové pouzdro System P má podobně jako pouzdro Taper Lock již hotový otvor s drážkou pro pero, takže jednoduchým sešroubováním s řemenicí je provedena montáž na hřídeli.
 

Monoblok bez předvrtání
Řemenice s nevrtaným nábojem
Pro pouzdro Taper Lock
Řemenice pro pouzdro Taper Lock
Jaké typy řemenic existují?

Klínové řemenice

Klínové řemenice jsou určené pro všechny druhy klínových řemenů i pro násobné řemeny. Provedení podle ISO 4183 (DIN 2211) pro úzké, klasické i řezané klínové řemeny.

Mikroklínové řemenice

Mikroklínové řemenice (drážkové řemenice nebo poly-v řemenice) v profilu PJ, PK, PL a PM jsou základním typem drážkových řemenic. Jejich provedení vychází z normy ISO 9982 (DIN 7867).

Ploché řemenice

Ploché řemenice jsou určené pro přenos výkonu a otáček plochým řemenem. Konstrukce plochých řemenic vychází z normy DIN 111. Nejčastější provedení představují ploché řemenice s oblým povrchem stykové plochy.

Ozubené řemenice

Ozubené řemenice jsou vyráběny pro všechny druhy ozubených řemenů v profilu HTD, STD, CTD, GTR, H.O.T., T a AT, i v lichoběžníkových palcových profilech. Jejich provedení vychází z normy ISO 5294 (DIN 7721).

Ozubené tyče pro výrobu řemenic

Ozubené tyče (ozubené válce) slouží jako polotovar pro výrobu ozubených řemenic. Jsou vyráběny v různých profilech, které odpovídají profilům řemenů.

Pro variátorové řemeny

Řemenice pro variátorové řemeny jsou řemenice s pružně uloženými bočnicemi a s možností plynule měnitelného průměru Dp. Na našem e-shopu nabízíme tyto řemenice od výrobců POGGI nebo SIT.

Co je to roztečný průměr - Dp?

Průměr teoreticky popisuje polohu roztečné kružnice, která je vždy větší než vnější průměr řemenice. Roztečný průměr lze snadno vypočítat z poměru – P × Z = π × Dp.

Další použité značky: P – Rozteč, De – Hlavový průměr řemenice

Výpočtový průměr řemenice
Piktogram pro kategorii řemenic

Stovky řemenic skladem v našem e-shopu

Řemenice pro všechny druhy řemenů: klínové, ozubené, drážkové a variátorové.


3. Řemeny

Co znamenají zkratky Li, La, Ld, Le a Lw?
  • h – Celková výška řemene
  • – Šířka řemene, delší základna lichoběžníkového profilu řemene.
  • α  – Úhel klínového řemene - úhel sevřený pracovními plochami měřený na přímé části řemene v napnutém stavu
  • Li – Vnější délka řemene měřená na vnitřní základně řemene v napnutém stavu.
  • La – Vnější délka řemene měřená na vnější základně řemene v napnutém stavu.
  • Lw=Lp=Ld – Výpočtová délka napnutého řemene v neutrálních vláknech. Neutrální vlákna jsou vlákna průřezu řemene, která zachovávají stejnou délku při deformaci průřezu pøi přechodu řemene z přímočarého pohybu na pohyb kruhový při stálém napětím řemene.
  • Le – Efektivní délka řemene
  • bw – Výpočtová šířka řemene, šířka řemene v místě neutrálních vláken řemene.
Rozměry řemene
Kdy nepoužít řemenový převod?

V praxi se většinou setkáváme s nabídkou firem a snahou prosadit své řešení do konstrukce stroje. Dodavatelé se snaží najít aplikace, kde by se dal použít jejich nabízený výrobek. Každá součást má však své maximální technické možnosti a v některých případech použití není reálné.

Kdy není vhodné použít řemen

  • Přenášený výkon je velmi vysoký a otáčky velmi malé, např. při 100 kW a 50 ot/min vychází kroutící moment asi 19 100 Nm. To je pro řemenový převod nereálné a je nutno hledat jiné řešení.
  • Průměry řemenic jsou malé pro vybraný typ řemenů, např. průměr řemenice 100 mm pro řemeny C/22 nebo SPC. To je pro tyto řemeny příliš malý průměr řemenic a došlo by k poškození řemenů při ohybu. Je nutno použít větší řemenice, jiný druh řemenu nebo jiné řešení.
  • Okolní teplota je příliš vysoká, např. více než 150 °C. To je pro materiál řemenů extrémní teplota a řemeny nejsou schopny dlouhodobě těmto teplotám odolávat. V takovém pípadě je nutno použít např. řetěz apod.
  • Otáčky a průměr řemenic jsou vysoké, např. průměr řemenice 350 mm a otáčky 3000 ot/min. Zde by vycházela obvodová rychlost 55 m/s. To je pro klínový nebo ozubený řemen příliš vysoká rychlost. Nutno použít plochý nebo drážkový řemen nebo změnit celou konstrukci převodu.
Jaké jsou maximální obvodové rychlosti řemenů?

Srovnání použití řemenů dle maximální obvodové rychlosti

  • Oplášťované klínové řemeny jsou vhodné pro rychlosti pouze do 35 m/s.
  • Klínové řemeny s vnitřním ozubením a s broušenými boky XPZ, XPA, XPB, XPC a ZX, AX, BX, CX mohou pracovat s rychlostí až 50 m/s. Existují aplikace, kdy tyto klínové řemeny pracují i při rychlosti nad 50 m/s, např. u dmychadel až 60 m/s. Je však potřeba provést přesné výpočty, zkoušky a pro převod použít speciální řemenice VTP z tvárné litiny s dostatečným vyvážením.
  • Drážkové řemeny mohou pracovat s maximální rychlostí až 60 m/s. Těmito řemeny se s úspěchem nahrazují klínové řemeny v případě rychloběžných pohonů.
  • Ozubené řemeny jsou použitelné pro maximální rychlosti podle velikosti profilu 40 až 50 m/s. Speciální typy pro vysokorychlostní převody mohou pracovat až do 60 m/s. U ozubených řemenů je nutné při vysokých otáčkách sledovat hlučnost převodu. Pro nejvyšší rychlosti jsou určeny řemeny s profily STD nebo CTD.
  • U speciálních ozubených řemenů CXA, které jsou určeny pro pomaloběžné převody je konstrukcí a materiálem řemenů omezena maximální obvodová rychlost na 25 m/s. Tyto řemeny jsou navrženy pro jiné druhy pohonů než pro přenos nejvyšších rychlostí.
  • Ploché řemeny je možno používat podle typů pro maximální rychlosti 80 až 100 m/s. Nevýhodou je však nižší přenášený výkon, vyšší šířka a potřeba vyšších napínacích sil.
Jaké údaje jsou uvedeny na klínovém řemenu?

Značení klínových řemenů podle normy

Jak lze nahradit jednotlivé typy klínových řemenů?

Nejpřesnější náhrada jednotlivých řemenů je pomocí přepočtu účinné délky Lw nebo Ld. Jednotlivé řemeny, které jsou značeny jinou délkou, přepočteme na účinnou délku a podle této najdeme vhodnou náhradu v jiném profilu nebo v jiném typu řemenu.

Jak dosáhnout maximální účinnosti řemenových převodů?
  • Přesné dimenzování pohonu, volba správného bezpečnostního faktoru
  • Zbytečně nezvyšovat počet řemenů, resp. šířku řemenu
  • Použití moderních profilů pro přenos vysokých výkonů
  • Nastavení správného předpětí a jeho kontrola
  • Provoz v rozsahu jmenovitého zatížení
Piktogram pro kategorii řemenů

Vyberte si z tisíců řemenů ten pravý

Řemeny pro každý pohon - prověřené značky Optibelt nebo Contitech skladem.


4. Řetězy

Jaká je konstrukce válečkového řetězu?

Válečkové řetězy jsou nejpoužívanější řetězy, uplatňující se ve všech oblastech převodů. Válečkový řetěz patří do kategorie kloubových řetězů. Mezi jednotlivými pohyblivými díly jsou přesně definované vůle, které zajišťují správný chod a ohebnost řetězu. Řetěz se skládá z vnitřního a vnějšího článku. Vnitřní článek řetězu tvoří dvě vnitřní destičky a dvě dutá pouzdra, zalisována do destiček. Vnější článek tvoří opět dvě destičky, do kterých jsou zalisovány dva čepy o menším průměru než vnitřní průměr pouzder

Konstrukce válečkového řetězu
Válečkové řetězy

Válečkové řetězy jsou nejpoužívanější řetězy uplatňující se ve všech oblastech převodu, především pro pohony s velkým převodovým zatížením a vysokými rychlostmi. Všechny druhy řetězu je možno objednat v provedení s povrchovou úpravou (galvanické pokovení nebo provedení nerezové) všech součástí nebo jen některých dílů.

Jednořadé válečkové řetězy - dle DIN 8187 (Evropské)
Dvouřadé válečkové řetězy - dle DIN 8187 (Evropské)
Třířadé válečkové řetězy - dle DIN 8187 (Evropské)
Dopravní řetězy

Dopravní řetězy jsou určeny pro všechny typy dopravníků, transportních a montážních pásů. Na tyto řetězy je možno montovat jakýkoliv typ unášečů.

Dopravní řetězy - dle DIN 8165
Dopravní řetězy - dle DIN 8167, ISO 1977, ČSN 26 0401
Gallovy řetězy

Gallovy řetězy slouží pro přenos velké tažné síly při malé obvodové rychlosti - max. do 0,3 m/s. Tyto řetězy možno vyrobit pro použití ve vodě z nerezové oceli.

Gallovy řetězy bez podložek
Gallovy řetězy s podložkami
Transmisní řetězy

Slouží pro přenos velké tažné síly při malé obvodové rychlosti - max. do 0,3 m/s. Tyto řetězy možno vyrobit pro použití ve vodě z nerezové oceli.

Pomaloběžné pouzdrové řetězy - dle DIN 8164
Pomaloběžné pouzdrové řetězy
Flyerovy řetězy

Flyerovy řetězy se používají ve velké většině jako tažné nebo nosné. Příklady: nosné řetězy v jeřábech a zdvihacích zařízení stejně jako k držení protizávaží a k přenosu vratných sil.

Flyerovy řetězy LL - dle DIN 8152
Piktogram kategorie řetězů

Řetězy pro každou každou hřídel

Spolehlivé válečkové, transportní nebo flyerovy řetězy Renold a SFK skladem.


5. Maziva a mazací technika

Jaké jsou třídy konzistence NLGI?

Na označení konzistence (tekutosti) maziva se používá NLGI stupnice , která je normalizovaná v ISO 6743/9, resp. v STN ISO 65 6901.

Penetrace podle STN 65 6307 V 10-1 mm Klasifikační stupeň NLGI Starší slovní vyjádření konzistence
445 - 475 000 tekutá
400 - 430 00 polotekutá
355 - 385 0 velmi měkká
310 - 340 1 měkká
265 - 295 2 poloměkká
220 - 250 3 střední
175 - 205 4 polotuhá
130 - 160 5 tuhá
85 - 115 6 velmi tuhá

 

Piktogram kategorie maziv a mazací techniky

Maziva a mazací technika pro každý stroj

Bohatá nabídka mazací techniky a maziv skladem na e-shopu.


6. Těsnící kroužky - Gufera

K čemu slouží gufera a jaké má typy?

Gufera (simmeringy,  hřídelové  těsnicí  kroužky  HTK) se používají k utěsnění prostorů okolo rotujících hřídelí. Gufero je uloženo v zástavbovém prostoru a je osazeno těsnicím břitem s pružinkou. Pružinka obepíná břit a zajišťuje správný radiální přítlak. Tímto těsněním je možné od sebe oddělit u rotujících hřídelí dvě kapalná nebo plynná média s malým tlakovým spádem.

Přehled typů

  • Standardní gufera bez prachovky typ A (G)

  • Standardní gufera s prachovkou typ AS (GP)

  • Tlaková gufera typ SY

  • Gufera s pouzdrem typ B

  • Gufera s pouzdrem a výztuhou typ C

  • Gufera bez pružinky typ "O"

  • Gufera s hydrodynamickým žebrováním břitu

Piktogram kategorie těsnění a těsnících elemetů

Široká nabídka těsnění a těsnících elemetů

Těsnění pro vaše zařízení od značek Dichtomatik, SKF nebo Trelleborg.


7. Silentbloky

Jaké existují typy silentbloků?

Nejběžněji používanými silentbloky jsou standardní typy 1-5. Silentbloky jsou určené k pružnému uložení, tlumení nárazů, aktivní i pasivní izolace kmitů, hlukové izolaci, přenosu sil, ochrannému uložení a podobně. Vysoká úroveň technologie a široký sortiment používaných pryží umožňuje výrobu velmi kvalitních antivibračních dílů s požadovanými vlastnostmi. Silentbloky jsou vyráběny z pryží na bázi NR, SBR a NBR v standardní tvrdosti 55 ShA. Oblast použití silentbloků je téměř neomezená.

Silent bloky nacházejí uplatnění ve všech oblastech průmyslu jako např. v automobilovém, ve strojírenství, dopravních zařízeních, zemědělství, stavebnictví a zdravotní technice.

Standardní typy silentbloků

Silentbloky a dorazy

Kvalitní antivibrační elementy značek Pressol, SKF a Vogel.