
Váš košík je bohužel prázdný :-(
...není to trochu škoda?

Váš poptávkový košík je bohužel prázdný :-(
...není to trochu škoda?
Hřídelové těsnící kroužky, simerinky nebo prostě gufera. Jaká je historie vzniku této důležité součástky, kdo stojí za vznikem a jaké jsou jednotlivé provedení gufer, se dozvíte v článku.
Gufero vzniklo na počátku 20. století v Rakousku. Vyvinul ho rakouský inženýr Walther Simmer, který od roku 1919 pracoval v koželužně Carl Freudenberg & Co. ve Weinheimu. Plstěné těsnící kroužky ložisek, ale zničil louh a tak Walther Simmer vyvinul lepší kroužky z plstě, chromočiněné usně a korku. V roce 1932 pak Carl Freudenberg založil firmu na výrobu kroužků nazvanou Simrit. Ta v roce 1936 nahradila přírodní materiály vhodnější syntetická pryž. O dva roky později byla tato pryž nahrazena pryží Perbunan, který odolává oleji a výrobek byl patentován. Tak jsou od roku 1938 těsnící kroužky známé v německy mluvících zemích a v automobilovém průmyslu jako Simmeringe respektive česky simerink. Těsnící kroužky se ale nepoužívaly jen v automobilovém průmyslu, ale všude tam, kde bylo potřeba těsnit hřídel a ložiska. Po druhé světové válce se vyráběly podobné kroužky i v Československu, konkrétně v národním podniku Baťa pod známým obchodním označením Gufero, to je od roku 1992 v České republice ochranou známkou.
Gufera (simmeringy, hřídelové těsnicí kroužky - HTK) se používají k utěsnění prostorů okolo rotujících hřídelí. Gufero je uloženo v zástavbovém prostoru a je osazeno těsnicím břitem s pružinkou. Pružina obepíná břit a zajišťuje správný radiální přítlak. Tímto těsněním je možné od sebe oddělit u rotujících hřídelí dvě kapalná nebo plynná média s malým tlakovým spádem.
Gufera mají kruhový tvar s otvorem pro průchod hřídele. Na rozdíl od ostatních typů těsnění (výplňová, manžety, O-kroužky), hřídelové těsnicí kroužky dosedají na hřídel pouze těsnicím břitem, tj. úzkou plochou, přičemž nízký přítlak těsnící hrany zabezpečuje dlouhou životnost s minimálním třením a vývinem tepla. Svou funkcí zabezpečují gufera těsné oddělení dvou prostředí stejného nebo různého charakteru s malým tlakovým spádem. Stupeň utěsnění guferem závisí na provozních podmínkách těsněné součásti a požadavcích na životnost těsnění.
Gufero zajišťuje dvojí těsnost - statickou těsnost v uložení a dynamickou těsnost na úrovni kontaktu těsnicího břitu a hřídele.
Statická těsnost je zajištěna přesahem vnějšího průměru HTK proti průměru úložné díry. Tento přesah po nalisování zajišťuje těsnost kroužku.
spočívá ve vytvoření těsnicí spáry (menisku) mezi povrchem těsněné součásti a těsnicím břitem. Dotykem mezi těsnicími plochami vzniká v důsledku radiálního zatížení tlak, který v době klidu vytvoří mezi těsnicími plochami těsné uložení. Aby mezi nimi existovalo uložení točné a bylo dosaženo nízkých třecích ztrát a vysoké životnosti těsnění,je nutné, aby při otáčení hřídele vznikl mezi těsnicími plochami mazací film. Princip vzniku mazacího filmu souvisí s hydrodynamickými ději probíhajícími mezi těsnicími plochami při jejich vzájemném pohybu. Mechanismus udržování mazacího filmu mezi těsnicími plochami souvisí s hlavními faktory a parametry těsněného uzlu a to zejména s:
Označení HTK vyjadřuje provedení, základní rozměry a druh pryže. V souladu s PN 02 9403 se k označování HTK používá následujících symbolů:
Označení HTK vyjadřuje provedení, základní rozměry a druh pryže. V souladu s PN 02 9403 se k označování HTK používá následujících symbolů.
Standardní konstrukční tvary dle PN 02 9403 a DIN 3760 s vnějším pláštěm z elastomeru, bez a s dodatečnou prachovkou proti mírnému až střednímu znečištění zvenku. Možnost dodání v různých provedeních a materiálech. Standardní materiál NBR.
Konstrukční tvary s holým vnějším kovovým pláštěm pro jednoduchou montáž bez přídavné prachovky nebo s ní proti znečištění z vnějšku.
Utěsnění a montáž jako u provedení B. Používá se především v těžkých provozech. Odolný vůči chybám při montáži.
HTK s vlnovou úpravou vnějšího průměru - provedení GV, GPV (AK,AG)
Toto provedení se používá pro usnadnění montáže hřídelových těsnicích kroužků do montážní díry a více toleruje nedostatky uložení.
Hydrodynamické žebrování na těsnicí ploše podporuje těsnicí účinek a zvyšuje funkční bezpečnost při ztížených provozních podmínkách, především v agregátech automobilů.
Směr žebrování je přizpůsoben směru otáčení hřídele. Provedení DS je pro obousměrný pohyb hřídele.
Toto řešení splňuje požadavky na bezpečné utěsnění na vnějším průměru a dosažení vysoké stability kroužku v úložné díře. Použití především v automobilovém průmyslu, v užitkových vozidlech
a stavebních strojích.
Tlakově zatížitelné, bez podpěrného kroužku. Provedení vhodné pro použití v agregátech pod stálým tlakem (max. 1 MPa) jako jsou hydraulická čerpadla, hydromotory a hydrodynamické spojky.
S přídavnou prachovkou proti znečištění z vnějšku. Standardní materiál NBR. Při vyšším tepelném a chemickém zatížení materiál FPM.
Provedení vhodné pro zamezení přístupu prachu a nečistot do agregátu. Použití např.
v elektromotorech nebo agregátech, kde těsněné médium přijde do styku s HTKjenom ve formě mlhy, např. tyč řazení v převodovkách.
Speciální provedení HTK bez kovové výztuhy pro použití v těžkém strojírenství. Usnadňuje montáž a výměnu. Sevanit Pse používá pro dělená tělesa, sevanit HP se používá pro nedělená tělesa.
Zdroje